Menu
Computer & Internet

75-Plussers sterkst groeiende groep internetters

Vooral onder 75-plussers is de toegang tot en het gebruik van internet toegenomen. In 2016 kon 60 procent van de 75-plussers thuis het internet op, en de helft maakte er ook gebruik van. Vier jaar eerder was dat in beide gevallen nog iets meer dan 40 procent. Bij de 65- tot 75-jarigen groeiden internettoegang en -gebruik tegelijkertijd minder snel. Van alle inwoners heeft 94 procent van de inwoners van Nederland thuis toegang tot internet en maakt 92 procent er gebruik van. Dit meldt CBS.

PC, laptop en tablet even vaak gebruikt voor toegang internet onder 75-plussers
75-plussers gebruikten de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek even vaak een PC, laptop of tablet om het internet op te gaan en minder vaak een smartphone. 65- tot 75-jarigen maakten vaker gebruik van een laptop dan van andere apparaten, de overige leeftijdsgroepen geven de voorkeur aan smartphone of laptop.
De helft van de 75-plussers gebruikte maar één apparaat (een PC, een laptop, een tablet of een smartphone) om te internetten. Onder de 65 tot 75-jarigen was dat een kwart en bij de overige leeftijdsgroepen slechts 7 procent.

Internet vooral gebruikt voor het versturen en ontvangen van e-mails en telebankieren
Internetgebruikers van 75 jaar of ouder zeggen in bijna 9 op de 10 gevallen het internet te gebruiken voor het versturen en ontvangen van e-mails. Rond 70 procent geeft aan het internet in te zetten voor het zoeken van informatie over goederen of diensten en telebankieren. Rond 60 procent doet online aankopen en zoekt naar informatie over gezondheid.

65- tot 75-jarigen lezen krant vaker online
Hoewel deze activiteiten onder 65- tot 75-jarige internetgebruikers ook populair zijn, gebruikt 66 procent van de Nederlanders in deze groep het internet om online kranten en nieuwsberichten te lezen, of om gebruik te maken van social media (36 procent). 75-plussers doen dat minder vaak. 50 procent van hen leest online kranten of nieuwsberichten en 25 procent maakt gebruik van social media.