Veel Nederlanders zijn niet gediend van verkopers die aan de deur komen. Colportage, een dure term voor verkoop aan de deur, leidt tot veel ergernissen. Twijfelachtige verkooptechnieken zorgen ervoor dat mensen zich achteraf opgelicht voelen. Wanneer is iets colportage en wat zijn uw rechten in deze situatie?
Wanneer is er sprake van colportage?
Colportage is in de traditionele zin van het woord van deur tot deur gaan met als doel iets verkopen. Dit kunnen diensten zijn, zoals cursussen of adviezen maar ook producten of artikelen. Toen na de tweede wereldoorlog Nederland weer was opgebouwd maakten huishoudelijke apparaten hun opkomst. Om deze aan de man te brengen werd er langs de deuren gegaan. Destijds werden er wel meer producten aan de deur verkocht, zoals groenten en melk. Tegenwoordig gaat het om energiecontracten, cursussen of producten als matrassen.
Wanneer een verkoper aan de deur staat wordt er gesproken van colportage. Zelfs als er al is ingestemd met het bezoek. Bijvoorbeeld wanneer u mee heeft gedaan aan een prijsvraag en het bedrijf uw gegevens gebruikt om contact op te nemen om te vragen of ze langs mogen komen.
Wat is het verschil met gewoon winkelen?
Wanneer iemand iets aan de deur koopt, bestaat de kans dat dit niet de meest doordachte aankoop ooit is. De indringendheid van een verkoper in je eigen huis, gecombineerd met twijfelachtige verkooptechnieken zorgen ervoor dat dit een heel ander speelveld is dan bij een fysieke winkel een aankoop doen. Daar komt bij dat de colporteurs vaak targets moeten halen. Als ze deze targets niet halen hangt er ontslag boven hun hoofd. Hierdoor schromen ze niet om lange, misleidende verkooppraatjes in te zetten om (vooral oudere) mensen zo te bepraten dat ze niet weten wat ze zojuist getekend hebben.
Ik heb spijt van een aankoop, wat nu?
Wanneer er sprake is van colportage heeft u als klant meer rechten dan bij andere aankopen. Door de aparte setting waarin een aankoop wordt gedaan bestaat de kans dat deze niet goed doordacht is. Om deze reden heeft u bij een aankoop die 34 euro of meer heeft gekost een bedenktermijn van 8 dagen. In deze 8 dagen kunt u een brief schrijven waarin u aangeeft het product of de dienst niet te willen. Een tip is om deze aangetekend te versturen. Op de website Consuwijzer.nl is een voorbeeldbrief beschikbaar waarin alles dat nodig is om de aankoop te annuleren vermeld staat. Klik hier voor de voorbeeldbrief.
Ook zijn er nog andere zaken die in het voordeel van de klant zijn maar waar deze vaak geen weet van heeft. Zo moet het contract in tweevoud worden opgesteld, één voor de klant en één voor de verkoper. Op dit contract moeten de gegevens van de verkoper vermeld staan evenals de bedenktermijn van 8 dagen. Dit contract moet bij de aankoop meteen op papier geleverd worden. Gebeurt dit niet, dan is het contract nietig. Wanneer u al wel betaald heeft dan heeft u recht op een teruggave van uw geld. Ook hiervoor heeft Consuwijzer een brief opgesteld en deze is hier te vinden.