Menu
Werk

Dit moet je weten over ondernemen na je pensioen

Zodra je je AOW-leeftijd hebt bereikt, kan voor veel mensen het genieten beginnen. Toch ziet niet iedereen het zitten om niet meer te werken wanneer ze 67 jaar of ouder zijn. Een deel van de gepensioneerden wil dagelijks alsnog wat te doen hebben.

Ben je van plan om te blijven ondernemen na je pensioen? Dat kan! Je kunt je ook nog na je AOW-leeftijd gewoon inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Je bent namelijk niet verplicht om te stoppen met werken of ondernemen. Wel is er een aantal zaken dat belangrijk is om te weten. In dit artikel vertellen we je er meer over.

Hoe zit dat met AOW en je pensioen?

Vanaf het moment dat je met pensioen gaat en je je AOW-leeftijd hebt bereikt, heb je recht op een AOW-uitkering. Dit bedrag krijgt iedereen; het maakt niet uit of je voor jezelf werkte of wanneer je in loondienst aan de slag was. Hierbij ontvang je een opgebouwd pensioen uit loondienst of een extraatje dat je voor jezelf aan de kant hebt gezet vanuit je eigen onderneming.

Nu vraag je je misschien af hoe dat zit met je inkomen wanneer je je AOW-leeftijd gehaald hebt. Simpel: je mag gewoon geld bijverdienen naast je AOW en pensioen. Kort samengevat: je kunt gewoon blijven ondernemen als je dat wilt én geld blijven ontvangen van je AOW-uitkering en je pensioen. Er zit geen maximum aan het geld dat je ernaast mag verdienen. Dat is wel zo prettig. Wel moet je natuurlijk rekening houden met de inkomstenbelasting wanneer je je inschrijft als ondernemer.

Weet in welke branche je aan de slag gaat

Sommige mensen blijven na hun AOW-leeftijd doorwerken in hun eigen bedrijf, terwijl anderen juist besluiten om vanaf dan pas echt te beginnen als ondernemer. Hoor jij bij de laatste groep? Dan is het goed om eens te kijken welke branche het beste bij je past. Omdat je niet meer verplicht bent om te werken voor een maandelijks inkomen is het fijn om voor een branche te gaan waar je echt blij van wordt. Je moet immers niet meer werken, dus waarom zou je iets doen wat je niet leuk vindt?

Misschien heb je altijd al wat met fotografie willen doen of weet je dat je als geen ander mensen kunt helpen met het (ver)bouwen van hun huis. Wat de branche ook is; kijk of er voldoende werkgelegenheid in te vinden is. De laatste tijd stijgt het aantal ondernemers in Nederland enorm, dus het is wel handig om te weten of er überhaupt vraag naar jouw expertise is.

Klanten scoren door goede website en zichtbaarheid in Google

Nu je het toch professioneel aanpakt, kun je net zo goed een website (laten) maken voor je bedrijf om je zichtbaarheid te vergroten. Met de groeiende concurrentie moet je toch iets doen om op te vallen. Gelukkig hoef je je daar niet zelf in te verdiepen; je hebt immers al genoeg te doen op je oude dag. Schakel een online marketing bureau in dat jou kan helpen met het maken van een website die goed scoort in Google.

Zo’n bureau met experts kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je website mobielvriendelijk is, dat er genoeg interessante content op te vinden is en dat je website snel laadt. Dat zijn allemaal elementen die ervoor zorgen dat het platform hoog in Google kan scoren. Laat dat vooral over aan professionals van een online marketing bureau zodat je je zelf kunt bezig houden met dat waar je bedrijf om draait.

Zelf actief op zoek naar klanten als ondernemer

Het is afhankelijk van de branche waarin je aan de slag gaat, maar naast online zichtbaar zijn kun je natuurlijk ook zorgen voor offline zichtbaarheid. Besluit je om te gaan werken binnen een branche waarin je ook altijd in loondienst in hebt gewerkt? Of waarin je al eerder een eigen bedrijf had? Dan is de kans groot dat je over een groot netwerk beschikt met voormalige klanten of in ieder geval met interessante kennissen.

Binnen dat netwerk kun je regelmatig peilen of er interesse is of dat die kennissen wellicht nog mensen weten die iemand nodig heeft zoals jij. Het werven van nieuwe klanten is misschien wat lastiger, maar gebeurt al gemakkelijker wanneer je bijvoorbeeld ook online zichtbaar bent. Hierbij kan een beetje online marketing zelfs helpen als je dat zou willen. Daar hoef je zelf niet mee bezig te gaan wanneer je een online marketing bureau inhuurt.