Jaarlijks worden er miljoenen euro’s verdient met de verkoop van computerspellen. Big Business dus. De technologie lijkt steeds meer inzetbaar in de zorg en in het onderwijs. Stichting Toekomstbeeld der Techniek nam een kijkje naar de mogelijkheden en de mogelijke toepassingen.
Serious games
Naast de spellen die puur voor vermaak zijn bedoelt, ontstaat er ook een markt voor ‘Serious Games’. Dit zijn spellen waarbij de nadruk meer ligt op een nuttige toepassing ervan dan op vermaak. Met de komst van de Nintendo Wii zijn de spellen waarbij er bewogen moet worden om het spel te spelen al ingeburgerd. Ook de spellen waarbij de hersenen worden gestimuleerd, zoals Brain Train Academy voor de Nintendo DS, zijn een commerciëel succes.
Veel van deze technologie wordt ontwikkeld voor trainingen en simulaties voor militaire instanties. Het scheelt immers gigantisch in de kosten wanneer bij deze trainingen de materialen achterwege gelaten kunnen worden. Serious games worden ook ingezet in het onderwijs. Hier worden ze ingezet om het leerproces effectiever te maken.
Toepassing in de zorg
Door de vergrijzing en de kosten die deze met zich meebrengt is het niet mogelijk om de manier waarop verzorgings- en verpleegtehuizen nu werken vol te houden. Op dit moment kost de zorg voor de 85+ bevolking 29 duizend euro per inwoner. De zorg voor mensen tussen de 75 en 84 jaar kost 12,9 duizend euro per inwoner. Door deze hoge kosten zal er meer moeten worden gekeken naar innovatieve zorgconcepten. Hier komt de toepassing van gametechnologie om de hoek kijken.
Naast de financiële voordelen die de nieuwe technologie met zich mee kan brengen kan deze ook bijdragen aan de kwaliteit van zorg. Een term die hiermee gepaard gaat is “healthy aging”. Dit staat voor het in goede lichamelijke en geestelijke gezondheid oud worden. Dit kan worden bewerkstelligt door te blijven bewegen en te blijven denken. In sommige verzorgings- en verpleegtehuizen liggen mensen soms 17 uur op bed. In deze tijd wordt er niet bewogen en ook de hersenen worden niet geprikkeld.
Vroeger werd gedacht dat de hersenen na een tijdje volledig ontwikkeld waren. Recent onderzoek heeft echter uitgewezen dat de hersenen gedurende ons hele leven in staat zijn nieuwe hersencellen aan te maken. Door beweging komen er neurotrofines vrij die bijdragen aan een gunstig klimaat voor het produceren van nieuwe hersencellen. Door mensen actief te houden kan dit de kans op dementie verkleinen.
Experts over “serious gaming”
Wijnand Ijselsteijn van de Technische Universiteit in Eindhoven zegt dat ouderen veel baat kunnen hebben bij deze nieuwe technologie. Het zou helpen bij het actief houden van mensen. Ook kan dit meer vertrouwen geven in de omgang met nieuwe technologie. Hij ziet mogelijkheden om computerspellen in te zetten om revalidatie leuker te maken. Volgens hem zijn games ook in te zetten als object dat mensen sociaal bindt.
Joris Wiersinga van Silverfit, Een bedrijf dat gametechnologie gebruikt om toepassingen te maken voor fysiotherapie, denkt dat spellen kunnen bijdragen aan de motivatie van ouderen om oefeningen te doen. Wanneer iemand een beroerte heeft gehad en daarna in een verzorgingstehuis terecht komt kan deze in een dip terecht komen. Hiervoor was deze persoon namelijk nog in staat om alles zelf te doen. Nu voelt hij zich oud en heeft moeite met het opbrengen van energie om te revalideren. Terwijl hiermee vaak nog veel te winnen valt. Games kunnen mensen net dat zetje geven dat ze nodig hebben om aan de gang te gaan
Wiersinga geeft ook aan dat deze aparaten vaak in een oefenruimte staan. Hierdoor wordt het revalideren ook een sociale bezigheid. Mensen willen elkaar graag laten zien hoe het moet en wat ze kunnen.
Bron: Play On, STT, Den Haag 2011