Menu
Gezondheid

Horen zoals het bedoeld is

Innovatieve zorgondernemers veroveren vierde plaats in MKB Innovatie Top 100
ExSilent is een Nederlandse, wereldwijd snelgroeiende fabrikant van hoortoestellen. Door nauwelijks zichtbare en stijlvolle hoortoestellen te ontwerpen, verlaagt het bedrijf barrières voor mensen die momenteel geen hoortoestel dragen, maar dit wel nodig hebben. Nadat ExSilent in 2005 begon als een jong en onafhankelijk R&D bedrijf is het razendsnel uitgegroeid tot een onderneming met een globaal bereik en een brede selectie hoogwaardige innovatie producten. Het bedrijf heeft met de MaRiX (Microphone and Receiver in the Canal) de 4e positie in MKB Innovatie Top 100 ingenomen.

De MaRiC (Microphone and Receiver in the Canal) is een kleine module die in het oor gedragen wordt, hierbij bevinden zich de Microfoon en de Luidspreker (dit noemt men de receiver) in het oorkanaal. De MaRiC is elektrisch verbonden met een digitale versterker welke achter het oor gedragen wordt. De MaRiC wordt in het oor gedragen d.m.v. een eveneens door ExSilent ontwikkelde instant fit soft dome welke in 3 maten verkrijgbaar is. Het voordeel van deze oplossing is dat de gebruiker zijn hoortoestel direct kan gebruiken als deze op zijn of haar hoorverlies is aangepast en niet hoeft te wachten op een op maat gemaakt oorstukje.Door de Microfoon en luidspreker in het oor te plaatsen wordt gebruik gemaakt van het oor in optima forma, waardoor de geluidswaarneming voor de gebruiker minder verschilt dan bij traditionele hoortoestellen.

Er bestaan al jaren hoortoestellen met de luidspreker in het oor elektrisch verbonden met de versterker achter het oor, men noemt dit de RIC technologie (Receiver In Canal). Het toevoegen van ook de microfoon in het in het oor kanaal is uniek. Deze toepassing is niet eerder toegepast wegens de korte afstand tussen de microfoon en luidspreker; door de versterking die in hoortoestellen toegepast wordt leidt dit snel tot terugkoppeling die zich manifesteert als een luide fluittoon. Door het toepassen van een unieke constructie en een uniek ‘feedback onderdrukkings algoritme’ is dit toch mogelijk geworden. Op het ontwerp is door ExSilent al in 2006 in Nederland een patent aangevraagd. In 2011 is de MaRiC commercieel gelanceerd in de markt

MKB Innovatie Top 100 uitgegroeid tot grootste innovatieprijs

In juni presenteerden innovatiecentrum Syntens, Mercedes-Benz en NRC Handelsblad voor de achtste keer de ranglijst met 100 concrete innovaties die het Nederlandse Midden- en Kleinbedrijf heeft gerealiseerd. De hoogste notering is voor het ‘groene’ lettertype van Ecofont uit Utrecht. Ecofont zorgt voor inktbesparing terwijl de kwaliteit van de afdruk behouden wordt. Het geheim is het schieten van kleine gaatjes in de letters, die onze hersenen niet kunnen waarnemen. Het trucje leidt tot besparing van papier en inkt dat oploopt tot wel 50%!

Verschil maken in crisistijd
Alle 100 genomineerde bedrijven hebben succesvolle innovaties doorgevoerd op het gebied van product, dienst, proces of organisatie. Met de realisatie van deze vernieuwingen hebben ondernemers hun omzet verhoogd, hun voortbestaan zeker gesteld of bestaande producten verbeterd. Aan de MKB Innovatie Top 100 is bewust geen prijs verbonden. De kracht van het initiatief is te laten zien waartoe het MKB in staat is. Zij maken het verschil in de crisis en kunnen de economie aanjagen met vernieuwingen. De 100 bedrijven en hun innovaties zijn te vinden op www.syntens.nl/innovatietop100.

Over de redacteur

Ik vind het erg leuk om u leuke tips voor een dagje uit of weekendje weg te geven.