Menu
Financieel

Massaal online winkelen doet de nieuwe oudere in 2020

2020
Ouderen van nu gebruiken internet vooral om in contact te blijven met familie en bekenden. In 2020 gaan ze echter ook massaal online kopen. Voor retailers is het belangrijk om rekening te houden het veranderde winkelgedrag van de groeiende groep 50-plussers. Expertgroep Shopper Behavior van Shopping 2000 komt tot die conclusie in haar eindrapport.
Shopping 2000 is een onderzoeksprogramma waar de Expertgroep Shopper Behavior onderdeel van uitmaakt. Zij ontwikkelen een visie op hoe de consument shopt in 2020. Samen met onderzoeksbureau GFK werd onderzocht welke demografische, economische, technologische en sociaal-culturele ontwikkelingen van invloed zijn op het winkelgedrag van vier typen consumenten.

De voorspelling
7 miljoen 50-plussers zijn er volgens de experts in Nederland in 2020. Een veel grotere groep dan jongeren en voor de media- en marketing belangrijke doelgroep 20-49 jaar. Dat de manier waarop consumenten winkelen verandert komt onder anderen door vergrijzing. Zo ook de 50-plussers zelf zullen in 2020 ander winkelgedrag hebben.
‘We zien dat ouderen de mogelijkheden van internet steeds breder gaan gebruiken. Het gebruik van internet om producten te kopen bleef onder ouderen tot nu toe achter bij de rest van de bevolking. De afgelopen 5 jaar is echter het aantal ouderen dat online producten heeft gekocht al meer dan verdubbeld. De verwachting is dat dit de komende jaren nog verder gaat toenemen.’ aldus Lianne van der Wijst, Research Consultant bij GFK en gastvrouw van expertgroep Shopper Behavior.

Redenen online shoppen
Reden voor online winkelen zal niet voor iedere 50-plusser hetzelfde zijn. De expertgroep onderscheidt vier verschillende shoppertypes met hun eigen winkelgedrag. Namelijk de volgende: ‘De Calculerende shopper’, ‘de Weloverwogen shopper’, de Passieve shopper’ en ‘de Gepassioneerde shopper’.
50-plussers zijn op dit moment, met een aandeel van 46 procent, sterk vertegenwoordigd in de groep calculerende shoppers. Deze groep heeft het kenmerk dat ze op internet prijzen vergelijken om zo de laagste prijs te vinden. Volgens de experts zullen, door de vergrijzing, steeds meer ouderen zich online gaan oriënteren op zoek naar het goedkoopste aanbod.

Passieve shopper
Ook deze groep telt momenteel relatief veel 50-plussers (51%). Het liefst gaat de passieve shopper naar servicegerichte lokale ondernemers. In 2020 zal deze shopper steeds vaker online aankopen doen door verschraling van het winkelaanbod en afname van het aantal kleine zelfstandige retailers.
In 2020 bestaat er geen on-of online shopping meer. Het is inline shopping! Aan de retailer om met name de passieve shopper altijd te kunnen bedienen. Mocht een product bijvoorbeeld niet op voorraad zijn in de winkel, dan zal de retailer ervoor moeten kunnen zorgen dat dit klanttype op een snelle manier het product alsnog in huis krijgt.’ aldus Projectmanager Detailhandel bij UNETO-VNI en voorzitter van de expertgroep Shopper Behavior Rob Wierenga.

Bron: Shopping2020

Over de redacteur

Ik vind het erg leuk om u leuke tips voor een dagje uit of weekendje weg te geven.