Een leven zonder internet, veel senioren kunnen het zich niet meer voorstellen, desondanks hebben zij het gevoel door retailers niet altijd als volwaardig consument beschouwd te worden.
Geen leven zonder internet
Uit een onderzoek van consulent Shoppercentric bij een groep Britse senioren werd vastgesteld dat 33 procent van de zestigplussers zich geen leven zonder internet meer kan voorstellen. Toch hebben zij het gevoel online niet altijd serieus genomen te worden door retailers. Daarbij wordt opgemerkt dat 39 procent in het bezit is van een smartphone. Tevens blijkt 62 procent van de Britse vijftigplussers thuis toegang tot internet te hebben.
Niet serieus genomen
Ondanks dat zoveel Britse senioren zich online begeven voelen zij zich niet altijd serieus genomen door retailers. “Ze voelen zich zelfs vaak compleet genegeerd” volgens Danielle Pinnington, managing director van Shoppercentric. Desondanks is er een grote interesse in de aankoop van producten binnen deze leeftijdsgroep. Daarnaast beschikken ze over voldoende geld en tijd om te consumeren. Dat ze niet aangemoedigd worden om hun geld uit te geven zorgt voor een sluimerende frustratie binnen deze groep. Deze senioren beschikken massaal over smartphones en tablets, retailers mogen dan ook niet de fout begaan dat de digitale revolutie is gestopt bij de traditionele desktop. 25 procent van de respondenten tussen zestig en zeventig jaar geeft aan interesse te hebben om in de toekomst mobiel te shoppen. Dat retailers de oudere klantengroep als een volwaardig consument beschouwt vindt slechts 20 procent van de vijftigplussers.
Het online kopen
Aan de andere kant voelen senioren zich niet altijd vertrouwd met het online aankoopproces. Vooral voor fraude met kredietkaarten wordt gevreesd. Daarbij voelen zich zij onwennig bij een aantal technische processen die moeten worden verwerkt. Voor de retailer is het van belang zich in te spannen om die problemen op te lossen. Het is belangrijk dat zij de oudere consument niet dwingen tot een gedrag waarin ze zich niet comfortabel voelen. De retailer mag de opportuniteiten die door oudere shoppers geboden worden niet voorbij laten gaan.
Bron: www.express.be