Nederland heeft paastradities hoog in ’t vaandel. Het paasontbijt met zacht gekookte eitjes, de paasbrunch, eieren zoeken, (bos)wandelingen en familiebezoek zijn traditioneel favoriet. Tweede paasdag komt er bekaaid vanaf; dan staat er weinig op het programma. Alle paasshows ten spijt vindt het gros van degenen die Pasen vieren een bezoek aan meubelboulevard of autoshowroom ronduit verschrikkelijk. Geen wonder dat bijna de helft van Nederland aangeeft inspiratie te kunnen gebruiken om van Pasen een feest te maken. Dat blijkt uit landelijk onderzoek van Albert Heijn.
X-factor
De meeste Nederlanders (75%) vieren Pasen, vooral in gezins- (47%) of familieverband (25%). Er wordt uitgepakt met een paasontbijt (56%), paasdiner (33%) en paasbrunch (32%). Eieren (59%), paasstol (55%) en chocolade paaseitjes (53%) hebben de hoogste X-factor. Vooral vrouwen kunnen niet van chocolade paaseitjes afblijven: voor 57% staan ze op nummer 1 en 31% bekent met Pasen te veel chocola te eten.
Ei-factor
Eieren scoren in alle opzichten hoog met Pasen. Maar liefst 92% van Nederland tikt een eitje, gemiddeld 3,5 per persoon. Een zacht ei heeft daarbij de uitdrukkelijke voorkeur (49%). 40% van de Nederlanders die Pasen vieren zoekt eieren, maar eieren vínden is een ander verhaal. In 30% van de gevallen worden niet alle verstopte eieren teruggevonden. Dat betekent dat er jaarlijks enkele honderdduizenden eieren in Hollandse huizen en tuinen verstopt blijven. Dat zal Hans Klok niet gebeuren, want hij wordt met 34% van de stemmen bestempeld als kampioen eieren zoeken. Yvon – Boer Zoekt Vrouw – Jaspers is een goede tweede.
Inspiratie
Om van Pasen een feest te maken, zegt bijna de helft van alle paasvierders inspiratie te kunnen gebruiken, vooral op het gebied van paasrecepten (41%). Voor 3 miljoen Nederlanders is Allerhande daarbij een belangrijke inspiratiebron, op de voet gevolgd door internet en de supermarkt. Met paasservetten (42%), paastakken (40%) en paastafelkleden (37%) gaat men op de versiertoer. 39% van de inspiratiezoekers wenst input op dit punt. Een aantal BN’ers lijkt helemaal geen inspiratie nodig te hebben; Nederland verwacht dat zij van Pasen echt een feest weten te maken. Frans Bauer staat hierbij hoog genoteerd (23%).
Albert Heijn
Albert Heijn heeft alles in huis om van Pasen een feest te maken. Voor paasontbijt, paaslunch, paasborrel en paasdiner zijn er topproducten zoals de AH Feeststol van 1000 gram die tot en met 1 april voor de helft van de prijs verkrijgbaar is, AH Excellent Liefde & Passiebrood, handgemaakt Frans breekbrood, verse vruchtensappen en smoothies, verschillende soorten vis op de huid, een gazpacho pakket, eieren in soorten en maten (gekleurde en gekookte rondeeleieren, kwarteleitjes, henneneitjes) en kaaspaletten naar keuze. Het AH Non-Food assortiment bevat tafellopers, servetten en servies in verschillende paasdessins, paastakken en paasdecoraties. De paasedities van Allerhande en Allerhande online (met 77 recepten), Wathandig en de Paaskrant staan vol spiksplinternieuwe inspiratie.
Paasonderzoek
Het onderzoek naar de wijze waarop Nederland Pasen viert, is in opdracht van Albert Heijn uitgevoerd door onderzoeksbureau kien onder 566 Nederlanders vanaf 21 jaar die Pasen vieren. De onderzoeksresultaten zijn representatief voor Nederland op basis van leeftijd, geslacht, gezinssituatie, arbeidsparticipatie en opleiding.