Er is een toename van het aantal oudere verkeersslachtoffers. Dat blijkt uit zojuist gelanceerde cijfers van het CBS. “Door de vergrijzing neemt het percentage 65-plussers toe tot ongeveer een kwart van de bevolking in 2040, wat ook gevolgen heeft voor de verkeersveiligheid. Hoewel we daarom rekening hielden met een toename van het aantal slachtoffers, blijkt de stijging relatief hoger te zijn dan verwacht,” reageert Liane den Haan, directeur-bestuurder van seniorenorganisatie ANBO.
Ouderen in het verkeer: vooroordelen en feiten
Den Haan: “Toch moet je niet te snel conclusies trekken uit deze cijfers. Er zijn namelijk hardnekkige vooroordelen over senioren in het verkeer. Men denkt dat ze meer ongelukken veroorzaken. Dat is niet waar: ouderen beschikken vaak over veel verkeerservaring, hebben een beheerste rijstijl en veroorzaken niet meer ongelukken dan andere verkeersdeelnemers. Maar fysiek zijn ouderen in het verkeer erg kwetsbaar. Ongevalscijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) laten zien dat ouderen een verhoogd overlijdensrisico in het verkeer hebben, zeker vanaf 75-jarige leeftijd.”
Mobiliteit in de buurt
Juist mobiliteit op korte afstand is erg belangrijk voor ouderen. Denk aan het ommetje van huis naar de supermarkt. Juist nu we een toename zien van het aantal ongevallen met een scootmobiel, benadrukt ANBO het belang van lokaal beleid gericht op de openbare ruimte. Den Haan: “Of het nu gaat om wandelen, fietsen, e-biken of rijden met de scootmobiel, stoep en straat moeten goed en veilig zijn ingericht. Door het programma ‘Blijf Veilig Mobiel’ dat ANBO heeft opgezet en gecoördineerd is het belang hiervan op de agenda gezet.”
Risico’s terugdringen
Ook werkt ANBO samen met Veilig Verkeer Nederland (VVN) en verzekeraars om ouderen in het verkeer beter te wapenen als het gaat om verkeersveiligheid. De partijen hebben eind 2015 de Safety Deal Oudere automobilisten getekend. Den Haan: “Om risico’s van verkeersdeelname terug te dringen moet er veel voorlichting zijn. Veel producten daarvoor zijn speciaal voor vrijwilligers ontwikkeld. Zo kunnen steeds meer vrijwilligers ouderen helpen veilig mobiel te blijven.”